31-1-2015 Milford Sound

31 januari 2015 - Milford Sound, Nieuw-Zeeland

Op de natuurvriendencamping goed geslapen en vroeg op. Extra extra checken of het autoalarm is uitgeschakeld en met bonkend hart de deur geopend. (de voordeur trouwens, want de schuifdeur werkt toch af en toe niet)
Het gaat goed en onze natuurvrienden kunnen gewoon blijven slapen. Logistiek probleem; yoghurt vergeten te kopen. Grappig dat we genoeg bij ons hebben om toch lekker te ontbijten. Hans aan de boterhammen en ik een fruitsalade.
Iets voor half 8 rijden we weg naar Milford Sound, om een boottocht te maken door de fjorden. De weg is rustig en prachtig! Hij wordt wel steeds smaller en smaller, we zijn blij dat we niet met zo'n mega camper rondrijden. Halverwege moeten we door een smalle, donkere tunnel. Het is eenrichtingsverkeer, we wachten voor de stoplichten tot we mogen. Als eerste auto gaan we naar binnen, aardedonker en redelijk snel afdalend. Het lijkt alsof je in het midden van de aarde terecht komt! Verder niets spannends aan de tunnel, de camper past prima en uiteindelijk zien we ook aan het eind van deze tunnel licht!
Ik zag trouwens onlangs een grappig bordje: " in het kader van de economische resessie hebben we het licht aan het eind van de tunnel uitgedaan".
Maar goed, ruim op tijd zijn we er en halen we de boardingpassen op. We wachten buiten en worden omringd door tientallen zwarte vliegjes. Iedereen zie je om zich heen slaan, en zelfs 1 jongen heeft een soort muskietennet om zijn hoofd. Het zijn de beroemde sandflys. Het lijkt er op dat we niet per direcht worden aangevallen en opgegeten, maar irritant is het wel.
De boottocht is geweldig, echt een prachtige ervaring. Hans gaat geloof ik zo omschrijven hoe het eruit zag. En wat een wonder: we hielden het droog. In dit gebied regent het nl heel vaak. Dat komt door de ligging en windstromen, in combinatie met de vegetatie. Ze meten hier niet in mm zoals bij ons, maar in meters! En gemiddeld valt er 8 a 9 meter per jaar! De foto's geven een goede indruk denk ik.
Na de boottocht stappen we de camper in op weg naar Queenstown, daar hebben we zondag een exursie geboekt naar diverse filmlocaties van LOTR en we willen na een week graag twee nachten op 1 plek blijven. We hebben gisteren een echte camping geboekt, kunnen we meteen wassen enzo!
Het is een uur of vier rijden en dat gaat prima. Onderweg een lekkere tostie gegeten en nog gestopt bij een mooi uitkijkpunt. Het weer is weer helemaal goed; blauwe luchten en zon!
De camping en het dorp zelf zijn erg druk. De omgeving van Queenstown is HET gebied als het gaat om outdoor activiteiten. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het er doen, van bungee jumpen tot raften, omgekeerde bungee, tandem sprongen enzovoort. Er zijn heel veel backpackers die hier op af komen. Ik zou ook graag iets "engs" doen, maar met die nek van mij valt bijna alles af. We zouden wel een soort hangende glijtocht over bomen en over een dal kunnen maken. Hans ziet het eigenlijk niet zitten ivm hoogtevrees, maar wil me ook niet alleen laten gaan. We bellen om te reserveren maar helaas,.... Voor vandaag gaat het niet meer lukken. Misschien dat we het maandag nog doen, maar waarschijnlijk laten we het zitten. Het klinkt best leuk, maar we zijn dan wel weer 300 euro verder. Eigenlijk best veel voor 2 uur angst uitstaan! We gaan t dorp in, lopen wat rond en zoeken brandstof voor het kooktoestel dat we van Oscar en Annemarie hebben geleend voor de Tasman trail. 1 winkel schijnt het te hebben, maar ze gaan al sluiten. We gaan er maandagochtend naar toe terug en hopen dan de buit binnen te hebben. Op de lunch na hebben we volgens mij dan alles compleet voor de 5 daagse wandeltocht. De lunch zal ws uit noedels bestaan, afgewisseld met wraps. Als iemand nog een alternatief weet houden we ons aanbevolen!
We eten bij een Thai en treffen een leuke Franse jongen als ober. Ik schat de leeftijd van Didi. Hans bestelt koffie, maar hun apparaat is net kapot gegaan. De jongen pakt geld uit de kassa, loopt de straat in en komt terug met een dubbele expresso uit een ander restaurant. Dat is nog eens service en omdenken.
Terug in de camper kijken we nog wat filmpjes terug en drinken nog iets. We kunnen douchen in een soort spa achtige omgeving en duiken blij ons bed in.

Aanvulling Hans:
Als iemand de verwoestende schoonheid van de Milford Sounds zou willen beschrijven dan zou hij op zijn minst een dichter als Keats of Goethe moeten zijn. De schrijver Kipling beschreef dit natuurgeweld als het achtste wereldwonder. Nuff said, zou ik daar heel lomp aan willen toevoegen want elke beschrijving die je probeert doet het toch tekort. Het is zoiets als uitleggen waarom de Grand Canyon of de Sagrada Familia mooi zijn. Van elke seconde op het cruise schip hebben we dan ook voluit genoten, je weet niet waar je kijken moet. Rotsformaties als scheppingsverhalen, watervallen die regelrecht uit verhalen van JRR Tolkien komen, spiegelende waterpartijen, zeehonden, mystieke luchten en wolken boven de meest gefotografeerde berg van Nieuw Zeeland. Het kan niet op. Elke touroperator ter wereld gebruikt foto's van dit gebied in de folders zegt men. Dat begrepen we.
Bijna hadden we deze ervaring moeten missen maar gelukkig werd er van hogerhand ingegrepen om dat te voorkomen. In dankbaarheid en geluk hebben wij dat aanvaard. Het Queenconcert in Nederland moesten we dan wel missen, maar de Milford Sounds kregen we er voor terug. Wie mij kent weet hoeveel het betekent als ik daarop zeg, 'fair trade bro'.

1. Annemarie:
    3 februari 2015
    Super dat jullie mooi weer hadden op de Milford sound! Tijdens het duiken daar kwamen we er achter dat er een laag van 6 meter zoet water op het zeewater ligt. Met 8 a 9 meter per jaar mengt het niet meer. Apart hè?
  2. Hans en Petula:
    4 februari 2015
    Ha Annemarie
    Wij hoorden inderdaad dat het zoete water er boven op blijft liggen en er daardoor veel bijzondere vissen leven die normaal veel dieper voorkomen. Doordat het zoete water ervoor zorgt dat het zoute water heel donker blijft. Of zoiets :-)
  3. Peter en Hanneke:
    7 februari 2015
    Wat jullie allemaal in een week meemaken!! Geweldig! En wij hebben 5 dagen in een kantoor gezeten en in de file gestaan....

Blijf schrijven! We reageren niet iedere dag, maar we lezen alles!!

Groetjes, liefs
    Peter en Hanneke