17-2-2015 Rotorua

17 februari 2015 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Eigenlijk wilden we Rotorua overslaan en een aantal dagen niets doen. Maar van Annelies begrepen we dat we de geisers echt niet mochten overslaan, dus vanmorgen op pad! Aangezien we geen ontbijt meer hadden moesten we eerst naar een Four Square 8 km verderop. In eerste instantie zaten we in het verkeerde dorp, maar wie zagen we daar weer.... Kai! Grappig dat we elkaar steeds weer ergens ontmoeten, ben benieuwd of we hem nog een keer gaan zien. Na een praatje op weg naar het juiste dorp, boodschappen gedaan en op de parkeerplaats ontbeten. Voor het eerst in 4 weken met een bordje yoghurt met muesli op schoot op een parkeerplaats, niet slecht toch? Zo'n twee uur later zijn we in Rotorua. Onderweg zien we langs kant al op verschillende plaatsen stoom uit de grond komen, het hele gebied is vol thermische activiteit. Op veel verschillende plaatsen kun je geisers en modderpoelen zien, wij kiezen ervoor om naar Te Puia te gaan. De Maori's hebben van dit gebied een park gemaakt waar je tegen betaling naar binnen kan. Er zijn verschillende geisers maar ook een Maori dorp en een zang/dans show. Het is een mooi park om doorheen te lopen, op heel veel plekken borrelt of spuit de aarde. Vooral de grootste geiser, de Pohuto, is indrukwekkend. Een paar keer per uur spuit ie wel tot 30 meter hoog. We wachten een tijdje en inderdaad barstte het los. Je hoort de aarde een soort grommen en hoge waterstralen spuiten de lucht in. Prachtig om te zien! We willen de geiser ook vanaf de andere kant bewonderen en lopen er omheen. Even niet gedacht aan de wind..... Helemaal doorweekt waren we, van maar 20 meter lopen! Gelukkig deden de camera's het nog, niet zo'n slimme actie van ons. Het is allemaal mooi om te zien, maar we hebben wel een beetje een Efteling gevoel. Hele drommen mensen uit het land van de rijzende zon en of het land met de lange muur lopen om en door ons heen, opgewonden van al dat gespuit. We besluiten dan toch ook maar het Maori concert te gaan bij wonen, hoewel Hans er niet veel voor voelt. Het lijkt mij wel leuk om te zien, dus in de rij. Als we bijna zover zijn dat we naar binnen mogen, blijk je daar een apart kaartje voor te moeten hebben. Helaas, geen concert voor ons, dan maar koffie en ice tea!
Rond een uur of 4 zijn we weer bij de camper en bellen met een camping in de buurt van Matamata, waar we morgen een rondleiding door Hobbiton hebben. Er is plek, we gaan naar "Opal hot springs". Het is een leuke camping met een aantal natural mineral pools. Er is ook een private pool, die je voor een half uurtje kunt bestellen. We willen dat wel eens meemaken, dus een uurtje later liggen we in een heet bad van ongeveer 4x4, omgeven door drie meters hoge bamboe. Ik krijg er wel een soort Cleopatra gevoel van, wat maken we toch bijzondere dingen mee!
Of het ook gezond voor je is moet nog blijken; er hing een bord dat het om gezondheidsredenen niet aan te raden is om je hoofd onder water te doen. We dobberen wat rond en verbazen ons over de hoeveelheid water die vanuit de grond omhoog komt. Een half uur is lang zat, het is behoorlijk warm, alsof je in een heet bad zit. Na afloop lekker douchen en eten. Misschien is het suggestie, maar volgens mij voelt onze huid veel zachter en zien de sand fly littekens er minder erg uit. Wie weet hoe we morgen wakker worden, als herboren?

1. Zus:
    18 februari 2015
    Lieve Broer en Schoonzus,
    Wat goed dat jullie toch gegaan zijn en wat is het er mooi.
    En stoer zeg, die vulkaan beklimming! Wat een uithoudingsvermogen hebben jullie.